Sunday, May 16, 2010

P212 : Sibu Masih Bermimpi BN?

Masih mahu Barisan Nasional dibuai mimpi?

Hakikatnya masyarakat Cina lebih cenderung kepada DAP dan sekutunya di dalam Pakatan Rakyat. Bagi mereka menyokong Barisan Nasional bererti menyokong Melayu.

Mengapa harus terkejut dengan keputusan Sibu seolah-olah ini hanya fenomena Semenanjung. PRU12 lalu Chong Chieng Jen (DAP) menang dengan majoriti 9,952 undi ke atas Sim Yaw Yen (BN) di P195 Bandar Kuching.

Di P172 Kota Kinabalu pula Hiew King Cheu (DAP) meraih 9,464 undi bagi menewaskan Liew Chin Jin (PKR) dengan majoriti 106 undi. Calon BN Chin Tek Meng hanya mampu meraih 8,420 undi sahaja. Ini bererti dengan 341 undi bagi calon bebas Kong Yu Kiong, BN tercicir 10,743 undi di dalam kawasan majoriti Cina di Sabah.

Masyarakat Cina tidak akan sama sekali menyokong calun Melayu atau proksinya melainkan calon itu menentang Melayu Barisan Nasional.

Barisan Nasional perlu pendekatan baru jika masih percaya terhadap perjuangan mereka. Adakah pemimpin Barisan Nasional hari ini mahukan perubahan? Mampukah anak kepada pengasas parti tersebut melakukannya?

No comments:

Post a Comment